Homunculus

Studenckie Koło Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego

 

Wpływ bodźców seksualnych na uczenie się
u szczurów

Celem projektu była ocena różnego natężenia bodźców seksualnych na uczenie się u szczurów.

Szczury podzielono na 3 grupy:
• bez kontaktu z samicą
• posiadające wzrokowy oraz zapachowy kontakt z samicą
• posiadające fizyczny kontakt z samicą

Zdolność uczenia się oceniana była przy pomocy labiryntu oraz testu "water maze". Szczury były testowane pod kątem szybkości odnajdywania wyjścia z labiryntu oraz szybkości odnajdywania platformy w wodzie. Ocena uczenia się dokonywana była przed podziałem zwierząt na grupy oraz po kontakcie z samicą (lub jego braku).

szczury z grupy z kontaktem fizycznym

szczury z kontaktem fizycznym

szczury z grupy z kontaktem wzrokowym i zapachowym

szczury z kontaktem wzrokowym i zapachowym

szczury z grupy bez kontaktu

szczury bez kontaktu

labirynt

labirynt

water maze

water maze

Otrzymane wyniki wskazują, że samce szczurów różniących się nasileniem kontaktu z samicami charakteryzowały się odmienną zdolnością uczenia się. Zamieszczony poniżej wykres jest połączeniem wyników uzyskanych w obu typach labiryntów. Przedstawiono na nim zmiany czasu odnajdywania wyjścia z labiryntu lub platformy jako % czasu w pierwszej próbie. Jak widać, szczury posiadające kontakt fizyczny z samicami charakteryzowały się największymi "postępami w nauce" biorąc pod uwagę cały okres trwania testów.

zmiany czasu odnajdywania wyjścia z labiryntu lub platformy

zmiany czasu odnajdywania wyjścia z labiryntu lub platformy

© Studenckie Koło Naukowe 'Homunculus'