Homunculus

Studenckie Koło Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego

 

Wpływ muzyki na uczenie się u szczurów

Ludzie dzielą się na tych, którzy podczas nauki słuchają muzyki oraz tych, którzy do nauki wymagają absolutnej ciszy. Rosnąca liczba publikacji na temat wpływu muzyki na uczenie się wskazuje, że muzyka może być użytecznym narzędziem wspomagającym uczenie się. Jednkaże brakuje danych dotyczących wpływu różnych gatunków muzyki na ten proces. Nieliczne dostępne dane na temat wpływu muzyki na procesy uczenia się i pamięci bywają sprzeczne. Według jednych autorów, słuchanie muzyki sprzyja uczeniu się, a według innych hamuje procesy pamięciowe. Wpływ muzyki na uczenie się i pamięć może zależeć od wielu czynników, takich jak czas ekspozycji na muzykę, jej głośność, a także płeć, wiek czy stan emocjonalny badanych osób. Jedym z najmniej zbadanych aspektów oddziaływania muzyki na uczenie się jest wpływ różnych gatunków muzycznych.

Dlatego też celem projektu było określenie czy różne gatunki muzyki mają odmienny wpływ na procesy uczenia się i pamięci u szczurów.

Badania przeprowadzono na 12 szczurach, które podzielono losowo na 4 grupy: (1) zwierzęta słuchające muzyki klasycznej, (2) zwierzęta słuchające heavy metal'u, (3) zwierzęta słuchające ska oraz (4) zwierzęta nie słuchające żadnej muzyki (grupa kontrolna).

Doświadczenia przeprowadzono wg poniższego schematu.

schemat doświadczenia

schemat doświadczenia

Ekspozycja na muzykę odbywała się poprzez umieszczenie zwierzęcia w klatce ustawionej w izolowanym akustycznie pomieszczeniu. Po 10 minutach habituacji do nowego pomieszczenia i klatki, włączano muzykę. Źródłem muzyki był radiomagnetofon, którego głośniki umieszczano w odległości 50 cm od klatki. Głośność każdego gatunku muzyki była jednakowa. Czas ekspozycji na muzykę wynosił 1 godzinę. W grupie kontrolnej zwierzęta poddawano identycznej procedurze za wyjątkiem włączania muzyki.

Uczenie badano w labiryncie wodnym Morrisa. Stanowił go basen o wymiarach 80 x 80 cm wypełniony zimną wodą zabarwioną mlekiem. W określonym, stałym przez cały okres doświadczenia miejscu umieszczono białą platformę, która znajdowała się maksymalnie 5 mm pod powierzchnią lustra wody. Szczura umieszczano w wodzie w jednym z rogów basenu i mierzono czas przebywania w wodzie. Pomiar czasu przerywano kiedy szczur stawał na platformie wszystkimi czterema łapami.

Wyjściowy czas odnalezienia platformy dla każdego szczura traktowano jako 100%. Kolejne czasy odnalezienia platformy odnoszono do czasu wyjściowego i wyrażano jako % wyjściowego czasu odnalezienia platformy. Analizę statystyczną przeprowadzono w oparciu o testy Manna-Whitneya oraz Kruskala-Wallisa.

Szczury słuchające heavy metal’u, muzyki klasycznej i ska potrzebowały odpowiednio 71,7% (p<0,001), 61,7% (p<0,01) i 23,5% (p>0,05) więcej czasu na odnalezienie platformy w labiryncie wodnym niż szczury z grupy kontrolnej.

zmiany czasu odnalezienia platformy w kolejnych próbach

zmiany czasu odnalezienia platformy w kolejnych próbach

średni procent wyjściowego czasu odnalezienia platformy

średni procent wyjściowego czasu odnalezienia platformy

Wyniki wskazują, że wielokrotna ekspozycja na muzykę osłabia zdolność uczenia się u szczurów. Efekt ten był jednakże zróżnicowany w zależności od gatunku muzycznego i heavy metal wywierał najbardziej niekorzystny wpływ na uczenie się w labiryncie wodnym. Wydaje się, że u szczurów, w przeciwieństwie do dobrze znanego korzystnego wpływu muzyki na uczenie się u ludzi, ekspozycja na muzykę upośledza zdolności zapamiętywania. Można przypuszczać, że u szczurów muzyka działa jak stresor osłabiając zdolności uczenia się z różną intensywnością zależną od gatunku muzycznego.

© Studenckie Koło Naukowe 'Homunculus'